En 5-årings kunskap

Idag får vi höra man inte ska läsa så mycket Astrid Lindgren och de vanligaste sagorna för barnen i förskolan för att de får så mycket av dom sagorna ändå. Visst det har jag kunnat köpt, tills igår! Ojojoj vad fel de har!
Igår när jag jobbade spelade jag ett spel med ett par 5-åringar, ett spel där det var frågor om olika barnboks- eller serie-figurer och ju längre vi spelade desto räddare blev jag. Enkla frågor såsom "Vad heter björnen som blir stark av dunderhonung?", "Vad heter Musse Piggs flickvän?" eller "Vad petade Madickens syster upp i näsan?" hade de ingen aning om. Hur kan det komma sig? Det är saker man ska veta när man är fem år! Hur kan de ha missat Bamse och Mimmi? Jag tror jag läste fem frågor om Bamse vilken de inte kunde en enda av, en annan var "Vad heter sköldpaddan som har en mat-och sovklocka?", de stirrade på mig och såg ut som frågetecken allihop.

Tydligen behöver vi läsa mer klassiska sagor för barnen för det verkar som att de är alldeles för insnöade på "bratz" och allt vad det heter, och det är illa, för barnprogrammen och sagorna var mycket bättre förr.
När jag är färdigutbildad och har börjat jobba ska jag minsann se till att det alltid finns några gamla goa böcker på förskolan av Astrid Lindgren mfl. Så det så!