Alanya 2010 Del 1

Nu känner jag att jag äntligen kommit in i vardagen här hemma och kan ta tag i bloggen igen. Sitter och kollar igenom bilderna från resan och inser att jag har en uppsjö av bilder och det kommer bli ruskigt svårt att välja vilka som ska få äran att publiceras.
Men för att det inte ska bli långdraget så funderar jag på att dela upp inläggen för att göra det mer lättsmält.

Förra lördagen gick då planet mot Antalya, Turkiet....efter lite förseningar pga ett sjukdomsfall så de fick rota igenom alla containrar efter 2 personers bagage. För övrigt så var det ju första gången jag flög och det var ingen favorit. Det var mest obehagligt, speciellt när planet svängde. Men mest kanske det berodde på att jag inte var helt frisk från bihåleinflammaionen så nedflygningen var en pina som heter duga. Trodde banne mig att trumhinnan skulle spricka. Har ont än idag, två veckor efter...men men, lätt värt det :)

Efter bussresan till Alanya kom vi i säng lagom till böneutropet klockan fem på morgonen....lång dag men skönt att vara där!

Vi hade ca 38 grader på dagarna, 28 på nätterna, 30 i havet och 29 i poolerna. Härligt!
Men konstigt hur man kan tycka att 29 grader i vattnet kan kännas kyligt xD

Hotellet var stort och bestod av 5 byggnader. Vi bodde i takvåningen i den bästa byggnaden där receptionen, affärerna m.m. var. Vi bodde i en 2-rumslägenhet med snedtak, har ingenting att klaga på när det gäller den, hade allt som behövdes.

I trapphuset fanns inga fönster, istället var det som små balkonger här och där

Utsikten från fönstret, tennisbanan, apelsinträdgården, lilla poolen, en av restaurangerna och havet.
Till höger bakom huset fortsatte hotellområdet med trädgården, tysta poolen samt stora poolen, barerna, restaurangen, minigolf, hamam, träningslokal m.m...
Hotell Green Garden rekommenderas verkligen.

Utsikten från balkongen. Man ser början av Oba centrum.

Dag 1
Vi utforskade området runt hotellet och bokade in en 6-timmars båttur på tisdagen. Låg en sväng vid lilla poolen och hade det allmänt bra. Insåg också att vi hade det ruskigt nära till havet, vi gick i en gångtunnel under vägen så var vi där!

Den tredelade "lilla poolen" och mamma vid poolbaren

Havet

Råkat tappat bort dig? Inget nummer till taxi?
Ingen fara, tryck på knappen så kommer dem! :)

Det fanns så fina hus där. Vissa fasader var helt klädd i mosaik. Tänkt om vi hade så här roliga hus i tråkiga Sverige också.

Det här var det tråkigaste på resan, det kryllade av hemlösa katter och hundar längs gatorna.
Den här katten försökte tigga mat från oss när vi åt på en restaurang i närheten av hotellet.

Söt!

Jag utanför en restaurang

En drink och den rolige bartendern Ramazan i bakgrunden på hotellet

Bunkrat upp med vatten

Stora poolen på kvällen, i bakgrunden ser ni berget med den upplysta ringmuren.

Stora poolen

The Silent pool

Mamma vid hotellet

Sådärja, det var väl lite av dag ett i underbara Alanya. Längtar tillbaka som bara den nu när jag går igenom alla bilder och minnen. Ska försöka uppdatera resten av dagarna så fort som möjligt. Men nu får det vara tack och hej för tillfället.