Allt behöver inte kosta pengar

Förra veckan lekte vi lyxfällan här hemma och gjorde en budget över månaderna som gått 2013, vad vi spenderat pengar på osv....det var hiskeliga summor på totalt onödigt krafs! Har satt personliga mål inför 2014 och som den shopaholic jag är ska jag försöka lägga om mitt beteende. Inte för att jag går minus på något sätt, men för att jag kan lägga mina pengar på vettigare saker. Att spendera pengar på något som kanske är dyrare istället för på x antal struntsaker. Jag vill till exempel ha en ny dator, en apple, och det är ju inte den billigaste datorn man kan ha. Kikar också efter en ny kamera och hade jag inte lagt ut tusenlappar på en massa småsaker så hade jag lätt kunnat köpa mig både en dator och en kamera idag. Frustrerande när man börjar tänka på det. Nu kom jag på ett sidospår......det jag egentligen ville med det här inlägget var att visa att man kan få fint hemma utan att det kostar en massa pengar.

Direkt när vi fick hem bordet började jag fundera på allt jag skulle köpa för att fixa iordning i vardagsrumshörnan. Men sen kom jag ihåg budgeten och tänkte om. Nu har jag istället fått iordning myshörnan utan att lägga ut en enda krona och hade inte kunnat varit mer nöjd om jag så lagt ner en massa pengar på det istället.

Det här har jag gjort:
Jag älskar naturen och tar gärna in den, perfekt nu när det är så populärt i inredning också. Därför knatade jag ut i skogen och hittade en massa fint.
Hittade bland annat små trästockar som vi sen ska borra hål i så att ljusen sänks ned en bit. Har tidigare tittat på dessa på Åhlens som kostar 149kr/st ! och nu är jag glad att jag lät bli att köpa dem. Det går minst lika bra med min lösning! Stjärnan är också gjord av pinnar jag hittat ute och så har jag plockat kottar.
Ljuslyktan till höger har jag köpt med hjälp av ett presentkort i appen Wrapp så den var också helt gratis.
Det enda jag betalat för på den här bilden är lampfoten, som var på rea, samt ramen.
Jag hade ingen lampskärm som passade så jag tog måtten från en annan och sydde en som passade. Innehållet i tavlan är från en tapetbit som man kan få gratis hos färghandlare när de slänger utgående sortiment av tapetböcker. Pinnen i hörnet har jag klistrat fast små vita pappstjärnor på som jag satt och klippte ut igårkväll.

Som ni ser så kan man få det himla mysigt hemma utan att det kostar skjortan.

 
 
 
#1 - - Iréne:

Tack för all fantastisk inspiration - så kul att du skriver många underbara inlägg :)Kram från Iréne

Svar: Blir så glad varje gång det trillar in en kommentar från dig Iréne! Kram :)
★ Cochise

#2 - - Linn:

Härligt inspirerande inlägg. Så många fina saker.

Svar: Tack så mycket :) Naturen är ju en helt underbar inspirationskälla som har så mycket vackert i sig.
★ Cochise

#3 - - Liie:

Kan vara riktigt jobbigt det där när man börjar titta på vad man egentligen lagt pengar på, tycker du gör helt rätt i att pyssla ihop saker själv och spara pengarna till något dyrare. Tycker till och med dina stubbljuslyktor var snyggare än den du länkade!

När jag ser bilder hos dig så blir jag så sugen på att ha mer sån naturlig stil, men jag vet ju att det inte är jag.. Men det kan nog vara möjligt att jag skaffar mig några små stubbar faktiskt, i alla fall nu under vintern :)

Svar: haha ja stubblyktorna är jag väldigt nöjd med, nu fattas bara hålen för ljusen :)Ja det tycker jag att du ska prova! Fördelen med naturlig inredning är ju att den inte kostar något förutom lite tid och friskluft så blir ni inte nöjda så gör det inget om ni slänger ut det igen :) Tror att det kan vara ett fint inslag i er inredningsstil, lite mer "levande" eller vad man ska säga, om du tar det på rätt sätt ;) :)
★ Cochise

#4 - - Johanna:

Billigt och hur snyggt som helst blev det! Jag har också hämtat mig en pinne i skogen, ska klippa till stjärnor i helgen (om jag kommer ihåg..) !:)

Svar: Vad roligt! Hoppas på att se resultat sen :)Tips när du ska sätta fast stjärnorna bara: varken eltejp eller frystejp fungerar, stjärnorna bara ramlar av efter ett tag. Jag ville helst använda tejp för att inte förstöra den fina pinnen utifall jag vill använda den till något annat en annan gång. Men ännu har jag inte hittat något som fungerar så nu blir det nog att använda lim ändå :( Så säg gärna till om du har något annat knep :)
★ Cochise

#5 - - Johanna:

Okej, bra att veta! Det blir nog till att ta fram limmet med andra ord..jag hann inte med att pynta min pinne i helgen nämligen, återkommer med resultat när den är klar!:)

#6 - - Liie:

Jadå det tar jag på rätt sätt, vet ju att min stil är ganska kantig och platt :) Jag gjorde ju en liten vas med kottar och löv och ett par ljus för nån månad sen, och den tyckte jag om i ca en vecka sen började det gnaga i mig och jag tyckte den var "för mycket detaljer och små skrymslen där det kunde samlas damm" typ, så den åkte ut igen haha

Svar: hahahaha men nu tror jag väl! Det som var så fint! haha du är rolig ;D
★ Cochise