Det här med julklappar...

Idag började jag läsa en tråd på facebook med rubriken "Vad ska ni ger era barn i Julklapp?"
Jag som älskar julen älskar också tips om vad man kan ge bort i julklapp och började då läsa och fick många matnyttiga tips. Men en bit ner i tråden var det såklart någon som kände att hen måsta börja tjafsa och snart hakade fler på:
"Varför ger ni era barn så många julklappar?", "ni curlar era barn", "ni får bortskämda och otacksamma barn", "om ni ger en dator i år, vad ska ni då ge nästa år?", "jag ger mina barn kärlek, jag köper inte deras kärlek med presenter"...osv.

Jag har tänkt rätt mycket på julklappar i år och vill inte att det bara ska bli byte av pengar.
Själv lägger jag alltid ner mycket tanke inför julklappsinköpen. Jag vill att det ska vara något som passar varje person och ofta tillverkar jag också något eget. Förra året gjorde jag t.ex. tavlor och gav bort och tror att det blev uppskattat. Jag skulle själv uppskatta en hemgjord present lika mycket som en köpt...om inte mer! I dagens stressiga samhälle är det så enkelt att bara köpa något eller klicka hem något från nätet som sen landar i brevlådan efter några dagar. Att någon då lagt ner tid och omsorg på en present till just mig betyder mycket. Vissa har inte mycket pengar att köpa julklappar för och då hoppas jag att fler än jag uppskattar omtanke lika mycket som en köpt present.
 
Som sagt så älskar jag julen och självklart uppskattar jag högtiden och att umgås med nära och kära mycket mer än vilka julklappar jag får, men julklapparna är såklart ett trevligt inslag och jag skulle inte vilja ha en julafton utan klappar.
Jag kan inte påstå att jag och Daniel lägger ner överdrivet mycket pengar på julklappar, ca 200-400kr/person eller par. Om någon tycker att det är mycket eller lite så är det upp till dem, det känns bra för oss och det är huvudsaken. Och eftersom vi själv inte har några barn så kostar vi på varandra rätt mycket när det gäller presenter, ibland så mycket som 2-3000kr, men så länge man har råd och vill så tycker vi att det är okej. Det är roligt att kunna köpa något speciellt till sin käraste. Och ja, visst det är ett byte av pengar. Jag skulle lika gärna kunna köpa mig själv den där dyra prylen jag önskat mig och detsamma gäller för Daniel och sen strunta i att köpa saker till varandra. Vi har även pratat om att strunta i julklapparna och köpa något till oss tillsammans. Men planerandet, smygandet, spänningen, och att sen se glädjen i den andres ögon gör det värt det. Men fastän vi lägger ner mycket pengar på varandra så uppskattar vi även varandra och ger varandra det allra viktigaste - kärlek ♥
Det ena behöver inte utesluta det andra.
 
Vår julklappshög som vi gav bort förra året:
 
 
#1 - - ann:

vart gör du dina tavlor? :)

Svar: Om jag inte målar på canvasduk så gör jag dem i Photoshop och skriver ut :)
★ Cochise

#2 - - ann:

glömde även fråga, vart tar du exempel ut dom om du gör på internet?

Svar: Vet inte om jag förstår....jag gör inga tavlor på internet. Gör dem själv i datorn.Eller hur menar du?
★ Cochise

#3 - - ann:

jaha, du gör dom i photoshop och skriver sedan ut. vad har du för papper då? vad har du för skrivare och vad har du för photoshop? :)

Svar: Använder photoshop cs6, fotopapper 200g och en fotoskrivare från samsung.Men man kan få ihop fina text-tavlor i word och sen skriva ut dem på vanligt papper lika gärna som man ramar in :)
★ Cochise

#4 - - Johanna:

Blir så trött på folk som bara ska klaga på hur andra gör. Var och en får väl göra som de vill?! Jag tycker precis som du att det är jätte kul med hemmagjorda presenter, både i julklapp och vid andra tillfällen. Nu på morgonen sydde jag ihop en babyfilt till min kusin som fick en liten flicka för två veckor sedan. Hittade ett så fint tyg med Bambi som bara kostade 29kr/meter så det blev ju perfekt! =)

Svar: Jamen eller hur, alla är vi olika och vi gör så som det känns bra för oss själva efter våra egna förutsättningar. Är övertygad om att din kusin kommer bli superglad över filten! Det spelar ingen roll vad det kostat (även om det är super när man hittar billiga tyger :) ), det som spelar roll är att du gjort den själv :)
★ Cochise

#5 - - Liie:

Jag och Jimmy köper aldrig presenter till varandra vid jul eller födelsedagar, och det tycker jag är så skönt. Vi brukar ibland till jul köpa något tillsammans, så slipper vi den där stressen med att hitta den perfekta presenten som ändå kanske till slut inte är vad den andra egentligen vill ha, så blir det inget slöseri med pengar heller. Här kan man ju tycka att min ekonomiska och minimalistiska del tagit över lite väl mycket, men när Jimmy känner likadant så tycker jag det inte gör något :)

Svar: Vi...eller jag rättare sagt skriver ju fortfarande önskelistor, haha. Det blir man aldrig för gammal för ;) men på så vis får man ofta något man önskar och Daniel är rätt lätt att handla till på så vis, för han unnar sällan att köpa saker till sig själv så det finns oftast saker att uppdatera till han, t.ex. garderoben :)Men som du säger, bara man tycker lika så funkar väl vad som helst. Det är ju ni som ska vara nöjda :)
★ Cochise