Produktfotografering

Med det här inlägget tänkte jag visa att man inte behöver en studio eller de bästa grejerna för att ta fina bilder.
Oftast när jag fotar mina produktbilder så använder jag mig av en gammal skrivbordsskiva som botten och en täcksida som blev över från köksrenoveringen till bakgrund - man tager vad man haver och lika bra blir väl det :)
 
Man ska alltid se till att ha ett fönster i ryggen så att det man fotar får bra ljus. Se bara till att din skugga inte faller på objektet. Det ljus du ska sträva efter är alltså inte själva solljuset som skiner in, det fönstret kan du skippa. Leta istället upp ett fönster där inte solen skiner direkt in och ger fula skuggor, utan ett fönster som har bra dagsljus. Jag fotograferar oftast i kontoret. Det rummet ligger på skuggsidan av huset och solen skiner endast in där väldigt tidiga sommarmorgnar. Ena väggen i rummet är täckt av vita garderober vilket gör att ljuset studsar fint i rummet, även om tapeterna i övriga rummet är bruna.
Det du kan göra är att fota objektet i olika rum och se var det blir bäst resultat.
 
Här är en bild från när jag fotade tävlingsbilden förra veckan. De vita skivorna reflekterar ljuset bra och man behöver inte efterbehandla bilderna nämnvärt mycket efteråt vilket är skönt.
 
 
Resultat:
 
Fotar man mindre saker, som t.ex. smycken så är ett bra tips att lägga ett vanligt vitt A4-papper på fönsterbrädan och fota på. Men kom ihåg att tänka på att du ska undvika det starka solljuset.
Man kan också lägga det man vill fota på en stol framför fönstret om det blir för mörkt att hålla till nere på golvet, på så vis kommer ljuset åt bättre eftersom objetet kommer högre upp.
 
Om man vill så kan man använda upplättningsblixt och reflexskärm, men har ni bra ljus så behövs det sällan.
Undvik att fota i dåligt ljus med blixt, det blir sällan lika bra som på dagen och det blir ofta fula skuggor och färgstick i bilderna som kan vara svåra att få bort efteråt. Jag försöker fota allt jag ska på helgerna nu på vinterhalvåret när det bara är ljust en stund på dagen :)
 
Amband från Drops of Light.

Hoppas tipset uppskattas, då kanske det kommer fler i framtiden :)
Lycka till med fotograferingen där ute!
#1 - - Hayley:

Åh tack för tipsen, min stackars kamera ligger bara och dammar. Har totalt tappat lusten att fota. It hurts!

Svar: Rätt vad det är så kommer nog lusten tillbaka, eller så hittar du något annat som lockar :)
★ Cochise

#2 - - Alinde:

bra med tips :D jag gillar armbandet, vet du vart du fått det från förresten? :O :D

Svar: Roligt att det uppskattas :) Armbandet är från www.dropsoflight.se har själv flera armband och halsband därifrån, älskar dessa smycken :)
★ Cochise

#3 - - Elsa:

Superbra tips, och jätte fint armband! :)

Svar: Roligt att det uppskattas :)
★ Cochise