Northern Light

Inatt stod jag som förtrollad och beskådade det mest fantastiska norrsken jag någonsin sett. 
Förutom flammorna som dansade fram över natthimlen från vad som kändes över hela himlen så fick jag även se som en strålkastare som flög fram över himlen, gång på gång. Som att ljuset åkte på en motorväg uppe i rymden :)

Det är förundrande hur liten man känner sig när man står där i pyjamasen mitt i natten och har lufsat fram genom snön för att se norrskenet. Vilket skådespel! Mäktigt är allt jag kan säga om upplevelsen.

Känner mig så tacksam för att jag bor där jag bor - älskade natur ♥
 

 
Hittade dock något som bekymrade mig lite när jag gick igenom bilderna från natten, och det är de små cirklarna i mitten av bilderna. Var tusan kommer dem ifrån? Om det är någon av mina fotokunniga bloggläsare som vet vad det kan vara så får ni gärna dela med er av det så att det kan förhindras nästa gång jag får den här chansen. 
Bilden är tagen med en Canon 6D + Tamron 24-70mm 2,8  + uv-filter och har tittat efter repor och smuts, men inte hittat något som skulle kunna orsaka dessa ringar. Har även läst lite om moire, men då jag inte kan så mycket om det så kan jag heller inte säga så mycket. Tycker bara att det är konstigt att cirklarna är centrerade på alla bilder oavsett vad jag fotat på inatt. Ett mysterium, minst sagt :)

Update! Ringarna verkar vara något som kallas "Newtons Ringar" och kan bildas om man har filter på objektivet. Läxa till nästa gång: ta av filtret innan du yrvaken plumsar ut på åkern för att fota norrken ;)
 
4 kommentarer publicerat i speciellt
Taggar: Delsbo, himmel, hälsingland, natthimmel, norrsken, northern light, stjärnor, sverige, sweden
#1 - - linn:

Men wow! Det är så häftigt med norrsken! Och vilka fina bilder du tagit! :)

#2 - - s p i n d e l t j e j e n:

Väldigt vackert! Hoppas att jag får se det någon gång! :)

#3 - - Liie:

Alltså ÅH vilka fina bilder! Norrskenet syntes här med, det starkaste jag sett någonsin tror jag och det pågick i timmar! Lagomt sur satt jag där i snön och önskade att jag hade en kamera, haha. Men det var mysigt ändå, så mäktigt.

Svar: haha ja jag förstår det! Det var riktigt häftigt!Måste förresten tala om att mitt crystal bullet-halsband blev väldigt omtyckt av en tjej på Arlanda när vi skulle åka till London :D Hon tyckte det var annorlunda och jättefint och frågade var jag köpt det. Då passade jag på att tala om hur duktig du är! :) Jag var väldigt noga med "drops of light" så jag hoppas hon kom ihåg namnet! :) Så roligt när någon frågar efter var man köpt något, speciellt när det är något man köpt från människor man känner! :)
★ Cochise

#4 - - Liie:

Men jäklar vad roligt att höra, det här gjorde min kväll <3