Rom

Idag kom vi hem efter vår spontanresa till Rom, Italien.
Det är verkligen en stad jag rekommenderar er alla att besöka! Otroligt fin stad är det.

Tänkte bjuda på en bildbomb från resan så ni får se en del av vad vi varit med om.
Det är dock ingenting att se bilder jämfört med hur det var att uppleva, men here it comes:




Fontana di Trevi

Vi måste ha gått x antal mil under de här dagarna iallafall, tror vi har knatat runt halva staden. Men Rom är en stad man ska uppleva till fots sägs det.
Ändå har vi lyckats åka både tåg, pendeltåg, tunnelbana, buss och taxi i staden under de här dagarna :)




Där var det mycket folk! Vi var där en gång på kvällen och en till gång på dagen - lika mycket folk då!




Italienarna har lyckats få donken att se lite lyxigare ut :P


Piazza di Spagna - Spanska trappan.

Ett ställe vi också besökte två gånger (ligger ganska nära Fontana di Trevi), där var det däremot mindre människor på dagen, så det gick att fota så att man faktiskt ser trappan :)


Utsikt från Spanska trappan


I varje hörn fanns stånd och vagnar där man kunde köpa dricka och färsk frukt. Och det var ju så jäkla varmt så det behövdes!


En italiensk pizza!
Nu vill ju jag säga att pizzan och pastan var mycket godare än hemma, men tyvärr så måste jag göra er besvikna. Visst, det var supergott! ....men det är lika gott hemma också. Gott vilket som alltså.


Vilopaus och titta-på-kartan-paus


Colosseum

Åker du till Rom och får välja en enda sak att se -välj Colosseum.
Det var otroligt lång och seg kö för att ta sig in, men lätt värt det! Det var riktigt häftigt att se faktiskt.










Konstantins triumfbåge med Colosseum i bakgrunden


Terme di Caracalla

Vi besökte ett gammalt badhus där det en gång fanns pooler, gym, bastu m.m...konstigt att tänka sig att det fanns för så längesen.


God damn vilken god hamburgare jag åt!


Det fanns dåligt med sittplatser både på bussar och tunnelbanetåg. Allt för att man ska kunna packa in så många som möjligt. Man kände sig ofta som en packad sill.


Muppen


På torsdagen åkte vi ut till Ostia och badade i det supervarma havet.
Men som de två ovetande turister vi var så hade vi väldigt svårt att ta oss ner till själva havet eftersom hela stranden var inhängnad. Alla öppningar (som vi såg) hade inträde, så vi valde ut en när vi inte orkade leta längre...vi kom då in på en flashig beachclub med tillgång till dusch, omklädningsrum, skåp för sakerna, en badvakt som bar fram solstolarna dit man ville ha dem (solstolar med solskydd btw) m.m.. sen så var det club på kvällen vilket vi inte stannade till. 100:-/pers kostade det för oss att bada...hutlöst men fint.




En drakförsäljare



Trötta efter några timmar på stranden




Är man i Italien så ska man se på Fotboll, speciellt när Italiens största arena Stadio Olimpico ligger där.
Till och med jag tyckte det var roligt att gå på fotboll!
Vi hade tur att hemmalaget Lazio spelade, de mötte skitlaget Rabotnicki som de vann lätt över med 6-0.




Igår besökte vi Vatikanstaten som är världens minsta stat.
Här är världens mest berömda kyrka - Peterskyrkan. den var enorm inuti!

För att besöka den här platsen måste man ha kläder som täcker axlar och knän. Så det fick bli en inhandling av en ny kjol...vilken jag tog på mig alldeles innan vi gick in för det var på tok för varmt att ha den på sig annars.
Det var som en bunker när vi stod i kön, rätt i solen så det kändes som 50 grader...vilket det säkert var.





Inne i kyrkan





Medan jag väntade nere med min svindel så begav sig Daniel upp på kupolen på kyrkan.


I Rom kan man dricka vattnet ur fontänerna på gatan.


Daniel shoppade sig en ny outfit. Snyggingen min


Hehe


Italiensk glass - lovely!

Varje dag såg jag till att äta italiensk glass, men det här stället var klart bäst! De hade en hel meny med bara glass-rätter och milkshakes. Så här ser ni vår 75-kronors-glass och 50-kronors-milkshake :)


Här är vi på väg till vår gate. Till den fick man åka ett tåg utan förare! Skumt.
Trots de betydligt mindre planen än de jag flugit med tidigare så gick flygresorna bra. 

På måndag väntar vardagen igen, men nu känner jag att jag gjort det mesta möjliga av min lilla semester :)